JellyPages.com

Teksi Oh Teksi

Assalamualaikum, selamat menyambut  kemerdekaan negara yang ke-56 . Alhamdulilah sebab  kita masih diberi peluang untuk mengecapi kemerdekaan negara ini lagi. Semoga kemerdekaan negara kita ini terus kekal buat selamanya.

Sebab kan esok pagi mesti ada perarakan. so hari ni aku pergi outing ke bandar dengan roommate aku. Seriusly memang banyak keluar duit. Seratus tu macam seringgit jela aku rasakan. Hari ni jugak la aku belanja TERLAMPAU MAHAL. Naik teksi dari KPM ke Terminal  dan terus ke Kuantan Parade, dah kena 40ringgit. Padahal naik satu teksi yang sama.  Tak tahu lah nak cakap. Tapi dari Kuantan Parade ke KPM ni 15ringgit je pakcik teksi ni bagi. Memang aku takkan naik teksi  pakcik yang mula-mula aku call tulah... Cekik darah nak mampos.  Aku tahulah kau cari rezeki, but tak perlulah sebegitu sekali.  Tak apalah. Mungkin tu rezeki kau tadikan.n Itu memang yang pertama dan terakhir la aku naik teksi kau.. SERIK..

Dalam perjalan balik nak ke KPM, pakcik teksi ni pesan macam-macam dengan kami. Dia sangat baik bagi aku.  Dan mungkin dia memang baik, sebab dia berkopiah. BUT dont judge book by it cover.  Rambut sama hitam, hati lain-lain. Tapi pada penilaian pertama aku, aku rasa pakcik tuh sangat la baik sebab dia banyak bagi nasihat. Dia juga ada cerita kejadian budak 15 tahun kena rogol dengan orang teksi masa cuti raya. Time tu la aku terfikir mungkin ada hikmah kenapa aku duduk kat terminal hari tu sampai 10 jam. Mungkin inilah hikmahnya. Allah Maha Mengetahui segala-galanya. Sykur juga masa raya hari tu aku tak naik teksi sorang-sorang. Ada budak satu kolej pun tak boleh harapkan. Hidup ni tak boleh selalu bergantung dekat orang, betulkan?. Bila teringatkan balik, rasa funny sangat time aku dekat terminal tu. Tidur dalam surau peluk beg. Sebab takut punya pasal. Dalam hati adalah terdetik  "AKU NI ADA GAYA MACAM PENGEMIS" hahaha..



Apa yang aku dapat hari ni dari pakcik teksi tu:
  • Naik teksi tak boleh sorang-sorang. Maximum 4 orang.
  • Kena tahu nombor plat teksi. Jangan main bedal je naik.
  • Kalau was-was dengan orang teksi tu, better tak payah naik.
  •  Nak booking teksi paling lambat adalah sejam dua jam dari masa yang kita nak
  •  Kalau nak pergi terminal, better sejam awal dah suruh pakcik teksi tu dah datang ambik kita.
  •  Misalnya musin perayaan, better booking teksi sehari sebelum .
  •  Last but not least, jangan takut nak buat adauan if cab yang kita naik tu "bermasalah"


Okay, enough for today. Esok banyak kerja nak buat. now time to sleep . Goodnight guys.

#penilaian yang pertama itu sangat penting.!  Jangan mudah percayakan orang.

#Merdeka ! ! !

No comments: